Geoblog.pl    pawman    Podróże    Wschodni Orient Express - TransSyb 2013    Choibalsan. Utknalem tu ! :/

Choibalsan. Utknalem tu ! :/

Mongolia
Mongolia, Choibalsan

Pzespalem spokojnie cala noc, za wyjatkiem momentu kiedy obudzil mnie kolo 2.00 jakis szczekajac na moj namiot pies. Franca nie chcial sie odczepic, dopiero jak mu poswiecilem prosto w oczy latarka przez dluzszy czas daj sobie spokoj. Obudzilem sie przed 8.00 i pierwsze co to zlozylem namiot i poszedlem do hotelu pod ktory mnie wczorja podrzucili. Dzieki pomocy mlodego czlowieka moglem sie dogadac i zostawilem duzy plecak w recepcji i z malym poszedlem zwiedzac. Na poczatek klasztor buddyjski ale zanim do niego doszedlem to po drodze zaczepila mnie nauczycielka angielskiego i zaprosila zebym porozmawial z jej uczniami. Jak sie okazalo Mongolowie bardzo chetnie sie ucza ale dobrzy sa w gramatyce i ewentualnie w pisaniu niestety w mowieniu i rozumieniu juz jest kiepsko. Sama pani przyznala sie do tego, ze tlumaczy wszystko na mongolski i uczy angielskiego po mongolsku (!!). Po chwili poszedlem do klasztoru, ktory okazal sie malo imponujacy i zaniedbany, otoczenie rowniez. W czasach ZSRR komunisci niszczyli wszystkie napotkane klasztory, a mnichow mordowano za czasow Stalina. Niektore sa otwierane na nowo ale czasy swietnosci maja dawno za soba. Kiedys w klasztorze moglobyc nawet ponad 1000 mnichow obecnie jest ich niewielu, srednio kilkunastu. Potem poszedlem zobaczyc pomnik poleglych zolnierzy mongolskich oraz muzeum regionu. Zaczelo padac wiec ubralem peleryne i wzbudzalem jeszcze wiecej ciekawosci. Po okolo godzinie, juz gdy prawoe sie poddalem zobaczylem pomnik, w stylu i z czasow radzieckich, mozaika pokazujaca jak to walcza Mongolowie pod czerwona gwiazda. W centralnym miejscu pomnik zolnierza na koniu w galopie. Po bokach postawiono maly radziecki czolg i jakis woz gasienicowy. Na przeciwko bylo muzeum a po prawej stronie zrujnowany, rozowy budynek teatru. Muzeum aimagu Dornod czyli takiego polskiego wojewodztwa bylo bardzo bogate, okazale zbiory z roznych momentow historii, stare banknoty i duzo na temat generala Choilbasan i jego zaslug. Spedzilem tam ponad godzine bedec jedynym gosciem dzisiaj i chyba od dluzszego czasu jedynym turysta bo wzbudzilem mala sensacje wsrod obslugi. Wracajac udalo mi sie zlapac taksowke i zaoszczedzilem duzo czasu. Poszedlem do baru gdzie zjadlem pierwszy prawdziwy obiad od dluzszego czasu. Pozniej na zakupy spozywcze do supermarketu gdzie spotkalem pania, ktora siedziala w Londynie 5 lat i miala duzo polskich znajomych, ktorzy nauczyli ja paru slow. Pozniej po plecak i na market szukac transportu, jest przed 15 wiec nie powinno byc problemu tak myslalem. Niestety na miejscu okazalo sie ze wszystkie busy pojechaly i dzisiaj nic nie jedzie. Nie umialem sie dogadac z miejscowymi, zeby mi wskazali droge prowadzaca jedynie pokazywali reka azymut i tlumaczyli, ze bardzo daleko. Chodzilem i szukalem do mniej wiecej 16 az zaszedlem do hotelu, w ktorym byl internet z ktorego chcialem skorzytac aby znalezc slownik angielsko - mongolski. Ae zanim sie dogadalem minela kolejna godzina. Mloda pani w recepcji znala bardzo dobrze angielski ale nie umiala nic powiedziec, takze rozmawialismy piszac na kartce! Widzac jak sie rozpadalo postanowilem, ze niestety musze zostac dzisiaj w Choilbasan i jutro poszukam szczescia. Po targowaniu sie dostalem pokoj z wlasnym prysznicem pod ktorym spedzilem duzo czasu, myjac sie chyba trzy razy i wyplukujac piasek z wlosow. Odswiezony poszedlem na recepcje ale niestety pewnie z powodu pogody internet sie juz skonczyl wiec spedzielem, z jak sie okazalo ksiegowa hotelu, czas na konwersacji papierowej. Bradzo szybko poszedlem spac, wczesniej ladujac wszystko co sie da i korzystajac z tego ze mam mnostwo gniazdek dostepnych.